Carmona ontwikkeling ontwikkelt onderwijstrajecten op maat. Deskundigheidsbevordering op het gebied van goed (passend) onderwijs en regieversterkend handelen worden in samenwerking met directie of teamniveau, op maat geschreven.
Voor ons volledige aanbod willen wij verwijzen naar onze Academy op https://www.youngacademyoflife.nl/
Meer dan ooit lijkt deze tijd te vragen om leidinggevenden die zichtbaar maken waar ons handelen toe leidt. Een maatschappij waarin veel informatie gedeeld wordt en verschillende culturen en zienswijzen naast elkaar bestaan, appelleert aan ons vermogen te weten wie we zelf zijn en wat we echt belangrijk vinden. Dat is nodig om ons te kunnen onderscheiden van anderen en een identiteit te ontwikkelen. Een sterke identiteit is een voorwaarde om te weten wat jou raakt en beweegt en de juiste beslissingen te kunnen nemen. Een onderwijsleider die als gids fungeert en meedenkt over hoe je te verhouden tot al wat zich aandient draagt bij aan bewust leraarschap. Een leraar die in staat is tot zelfreflectie en voldoende afstand kan nemen van de dagelijkse gebeurtenissen.
Naast dit kritische denken en zelfbewustzijn dat nodig is om te kunnen reflecteren is ook het empatisch vermogen om open te kunnen staan voor andere perspectieven en verbinding te maken met anderen nodig om je staande te houden op een school. Leren en leven kun je namelijk niet alleen. Samen kun je de school gezond en veilig houden door transparante communicatie en erkenning van een ieders eigenheid en kwaliteit. Een onderwijsleider kan laten zien hoe de inspanningen van leraren bijdragen aan het belang van de hele school. Door met hen in gesprek te gaan, ruimte en vertrouwen te geven en hun ontwikkeling te borgen. Net als leraren doen bij hun leerlingen. Het collectieve belang is immers hetzelfde; goed en betekenisvol onderwijs.
Onze trajecten richten zich op onderwijsprofessionals en leidinggevenden. Een onderwijskundig zinvolle relatie, differentiëren, en kennis van de wijze waarop leerlingen zich ontwikkelen en leren, staan centraal.Trajecten gericht op de onderbouw van het PO om de spelontwikkeling van het jonge kind te stimuleren, en tot een passende visie en werkwijze rondom spelenderwijs leren te komen, zijn mogelijk.
Recente inzichten op het gebied van relaties, pedagogiek en didactiek, hersenonderzoek, wetenschap en allerhande onderwijsvisies (21e eeuw vaardigheden!) worden verdisconteerd in de trajecten.
De onderwijstrajecten zijn een mengeling van kennisoverdracht, spel en opdrachten gericht op het bewust bekwaam handelen.
Carmona ontwikkeling heeft in samenwerking met expertise centrum Kans van het RVKO en de Johannes Martinusschool in Rotterdam meerdere materialen gemaakt om de ontwikkeling van de leerling te volgen en te versterken. Hiervan is o.a. de Mind Map regiefuncties een mooi resultaat! Deze is samen met Maaike van der Velden van de dr Schaepmanschool ontwikkeld. Gedrag wordt beschreven in termen van te leren regiefuncties en daarmee samenhangende vaardigheden. Meerdere scholen werken met de Mind Map en het bijbehorende POP. De mindmap is er voor kinderen en jongeren. Daarnaast wordt beschreven welke basishouding de leerkracht het beste kan hebben om de ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen en tegelijk rekening te houden met allerhande groepsprocessen. De 5 bouwstenen van een onderwijskundig zinvolle relatie staan hier centraal. Binnen de school waarborgen deze bouwstenen de veiligheid van leerlingen en medewerkers in de school. Heeft u hier interesse in, stuur een mail! Voor de mindmap voor kinderen en pubers, klik hier.
Regieversterkend handelen
Regie versterkend handelen biedt een methode om samen tot een collectieve ambitie te komen zichtbaar te maken waar de school voor staat. Verder biedt het een kader voor een veilig pedagogisch klimaat waarin relaties, ontwikkeling en leren centraal staan.
Regieversterkend handelen betreft een ontwikkelingsgerichte handelswijze van ouders en professionals ten aanzien van kinderen, jeugdigen en volwassenen. Deze handelswijze gaat ervan uit dat mensen beschikken over zogenoemde regiefuncties. Deze functies zijn in ontwikkeling gedurende het hele leven en zijn van invloed op het vermogen om autonoom te handelen en relaties aan te gaan. Deze regiefuncties zijn bij kinderen en volwassenen in ontwikkeling en kunnen versterkt worden doordat ouders of professionals zoals leerkrachten een bewuste basishouding aan nemen. Het kind zien, accepteren en bewust maken van keuzes en mogelijkheden staat hierbij centraal.
Aandacht voor de basishouding van professionals is essentieel bij het aangaan van een zinvolle relatie met cliënten of leerlingen gericht op vertrouwen in ontwikkeling en perspectief.
Regieversterkend handelen focus op een drietal principes:
- Relatie; hoe werkt het mechaniek der relaties in een school en wat is een onderwijskundig zinvolle relatie?
- Doelen; Wat beoogt het onderwijs, waarom en waartoe? Hoe wordt dat zo zichtbaar mogelijk? Hoe werk je met leerling doelen?
- Invloed: Het handelen en de gesprekken/ professionele momenten zijn gericht op het versgroten van de het bewustzijn en de regie van de ander of het team.
Regiefuncties
Regiefuncties zijn die functies die maken dat je van invloed bent op je gedrag en emoties. Je voelen, denken, handelen, weten en doen staat hierbij centraal. De mindmap regiefuncties maakt in 1 oogopslag zichtbaar hoe deze functies en doelen eruit zien. Klik hier voor de mindmap voor kinderen en pubers en zie de webinar voor de toepassingen ervan!
Bouwstenen van een zinvolle relatie
Honderden scholen hebben de afgelopen jaren de trainingen gericht op regieversterkend handelen gevolgd. De trainingen worden positief ontvangen en blijven actueel door de voortdurende verbinding ervan met nieuwe inzichten en de urgentie die juist op dit moment bestaat om de regie van (jonge) mensen, systemen en instellingen te versterken.